STICHTING STEUNFONDS VOOR HET
PROTESTANTISME IN HET ZUIDEN

Hugenotenkruisjes

De Stichting Steunfonds voor het Protestantisme in het Zuiden verkoopt al vele jaren het bekende Hugenotenkruisje. Deze zijn in diverse uitvoeringen te verkrijgen: als hanger, speld of reversknoop, in zilver of goud. Ook is een mooi bijpassend kettinkje te koop. Het blijkt een mooi jubileum- of afscheidsgeschenk voor mensen in het kerkenwerk, als persoonlijk geschenk, maar kan ook voor uzelf worden besteld.
U kunt er belangrijk kerkenwerk mee steunen door te bestellen via onze Stichting. Deze stichting Steunfonds bestemt de opbrengst van de verkoop van de Hugenotenkruisjes voor het werk van de protestantse gemeenten in Noord-Brabant en Limburg.
Protestanten vormen in het zuiden een kleine minderheid, die belangrijk werk doet, maar financieel kwetsbaar is. Met financi le bijdragen uit het Steunfonds wordt pastoraal werk en jeugdwerk, maar ook noodzakelijke restauratie van orgels en kerkgebouwen gerealiseerd, zodat voluit en zinvol kerk-zijn ook in deze regio mogelijk blijft.

De Stichting Steunfonds is nauw verbonden aan de Protestantse Kerk in Nederland. Zij ondersteunen dan ook onze actie om Hugenotenkruisjes te verkopen.

Het Hugenotenkruisje is verkrijgbaar in verschillende formaten en materialen.
Hieronder vindt u een overzicht van de beschikbare artikelen.

Prijzen per 1 maart 2024.

HANGER, 3 cm               B1, zilver           € 23,50 (incl. cadeau-doosje).
                                    B2, goud            ca. € 310,00* (niet op voorraad).

REVERSKNOOP, 2 cm      E1, zilver           € 21,50 (incl. cadeau-doosje).

REVERSSPELD , 2 cm      F1, zilver           € 22,00 (incl. cadeau-doosje).
                                     F2, goud           ca. € 310,00* (niet op voorraad).

KETTINKJE, 45 cm          G1, zilver           € 22,50.

De rechter foto's zijn op ware grootte. De hanger en de spelden/knopen worden standaard in een cadeaudoosje geleverd.
Genoemde prijzen zijn inclusief BTW, exclusief porto, verpakkings- en verzendkosten (dit is bij 1 artikel € 2,50).

U kunt de Hugenotenkruisjes bij de stichting bestellen via het e-mailadres: hennykalisvaart@ziggo.nl.
We sturen de kruisjes dan zo spoedig mogelijk naar u op. (Bij aantallen boven de 10 graag vroegtijdig bestellen (zo'n 6 weken voor de tijd). Dan moeten we ze eerst nog bij de leverancier bijbestellen.)
Gelijktijdig ontvangt u per mail de rekening met het banknummer waarop u het verschuldigde bedrag kunt overmaken.

* De prijs van de gouden speldjes moeten we altijd eerst navragen bij de leverancier, omdat de prijs van goud kan fluctueren i.v.m. de wisselende goudkoers. Daarom hebben we deze gouden kruisjes niet in voorraad.
De gemiddelde levertijd van gouden kruisjes is 8 - 10 weken.
Gouden speldjes worden aangetekend verstuurd. De verzendkosten daarvan liggen daardoor hoger.

Eventueel kan de bestelling per brief worden gedaan. Het adres is: Henk Tiemens, Stichting SPZ, Genovevadal 19, 5551 BG Valkenswaard.

De centrale voorstelling in het Hugenotenkruis is het Maltezer kruis. Het heeft gelijke armen die wijd uiteenlopen aan de top, zodat het kruis in totaal acht punten heeft, de parels. Die acht parels staan symbool voor de acht zaligsprekingen uit Matthe s 5:3-10.
Een krans van vier leliën, die reinheid symboliseren, verbindt de armen van het kruis.
De vier open ruimten tussen de armen van het kruis hebben de vormen van een hart. Een hart is het symbool van liefde en trouw, maar ook van een geopend hart (een geopend hart is een hart dat wil luisteren naar Gods wil).
Het aanhangsel is een duif. De duif is het symbool van de Heilige Geest, neerdalende uit de hemel. Het oorspronkelijke aanhangsel onderaan was een traan. Dit teken stond symbool voor het lijden van de Franse protestanten.
In totaal heeft het kruis twaalf punten. Dit staat voor de 12 artikelen van het algemeen en ongetwijfeld christelijk geloof.